Mimo że wpływ na te zawody miała pandemia i sytuacja polityczna w Ukrainie, co odbiło się na liczbie uczestników to stały one na bardzo wysokim poziomie.
Z pewnością jest to połączenie wszystkiego. Centralna Szkoła Federacji gimnastycznej, wysoki profesjonalny poziom trenera i duża ilość klubów uprawiających akrobatykę daje nam szeroką podstawę piramidy dla prowadzenia selekcji.
Mamy wsparcie z narodowej federacji, przy braku wsparcia rządowego, ponieważ nie jesteśmy dyscypliną olimpijską, a to ma kluczowe znaczenie. Możliwe są różne systemy: centralny poprzez narodowe centrum treningowe, jak w Belgii lub przez wspieranie kilku klubów regionalnych do pracy w bardziej profesjonalnym systemie.
Powinno być dobre zaplecze treningowe, odpowiednia ilość godzin szkolenia, dobrze przygotowani trenerzy i wsparcie finansowe po to, żeby móc zdobyć doświadczenie w zawodach międzynarodowych, żeby uczyć się i motywować zawodników.
Na dzisiaj nie ma takich szans, ponieważ akrobatyka wciąż nie jest „światową dyscypliną” w sportach gimnastycznych. W Europie mamy mnóstwo krajów, ale w Azji, w Ameryce czy w Afryce potrzebujemy dużo większego rozwoju tak, aby mieć dobry poziom kontynentalnych reprezentacji.
My jesteśmy częścią gimnastyki, a nie nowym sportem i dlatego nie jest możliwe zdobycie większej ilości miejsc w gimnastyce, a oczywiste jest, że inne dyscypliny chcą zachować konkurencje, które do tej pory mają. Narodowe federacje gimnastyczne wydają swój budżet na dyscypliny olimpijskie i jest to bardzo logiczne, ale jeśli więcej narodowych federacji poparłoby akrobatykę w FIG, może się to zmienić. Jednak wszyscy zdajemy sobie sprawę, że jest to błędne koło!
Zasadą jest, że Puchary Świata są tylko dla kategorii senior. Dotyczy to wszystkich dyscyplin, ale w dyscyplinach nieolimpijskich zazwyczaj organizowane są towarzyszące międzynarodowe zawody dla innych kategorii wiekowych, żeby pozyskać środki wspierające budżet głównej imprezy.
Potrzebujemy różnych trendów, więc nie tylko „bajkową” muzykę, ale wszystko, co daje nam urozmaicenie, co czyni naszą dyscyplinę ciekawszą.
To jest poza moją jurysdykcją, ale ja w pełni się z tym zgadzam!
Życzę wam i organizatorom, aby to były wielkie zawody
Z pewnością będę. Dziękuję jeszcze raz za zaproszenie.
Rozmawiał
Jan Wieteska
Even these Acro competitions were affected in the participating numbers by the pandemic and the political situation in Ukraine they were indeed of a very high level of performance.
For sure it is a combination of everything: Topsport school of the Gymnastics Federation, high level professional technical coach and a lot of clubs doing acro gives us a broad basis of the pyramid for selection.
Support from the National Federation, if not supported by the government because we are not an Olympic discipline, is crucial.
Different systems are an option: central by a national trainings centre like in Belgium or by supporting several regional clubs to work in a more professional system.
There should be good training facilities avaible, enough hours of training offered by good technical coaches and financial support to get experience on International competitions to learn and motivate the athletes.
At this moment we have no change because Acrobatic gymnastics is still not a “World discipline” inside gymnastics. In Europe we have a lot of countries but Asia, the Americas and Africa need to develop much more so we have a good level of continental representation.
We are a part of Gymnatics and not a new sport, but it is at this moment impossible to get more places inside Gymnastics at the Olympics and of course the other disciplines want to keep the places they have.
National Gymnastics Federations spend their budget on the Olympic disciplines, and that is very logical but if more NF would support ACRO inside the FIG it can change but we all realize that this is a vicious circle.
World Cups are only at senior level, and this is by the rules in all disciplines.
In the non-Olympic disciplines, without sponsors, Organisers usually organise aside an International competition for Age groups to make a profit.
8. The competition in Baku has shown that artistic expression is accentuated more and more. Background music for the exercises is often famous world hits of classical and light music. Choreography refers to fairy tales, emphasizes feelings of friendship and love. Is it a constant trend in acrobatics?
There are different trends and that’s what we need, not ONLY the fairy tales, because that’s is giving us variation what makes our discipline more interesting.
This is be above my jurisdiction but I fully agree!
I want to wish you and the LOC a great competition.
I will for sure!! Thank you once more for the invitation.
Interviewed by Jan Wieteska