26th FIG Trampoline Gymnastics World Age Group Competitions 2018
15 listopada 2018
DMP w Gimnastyce artystycznej – Wyniki
26 listopada 2018

Szkolenie „Rozgrzewka w sportach gimnastycznych – Gimnastyka sportowa”

Zapraszamy na warsztaty praktyczne organizowane pod patronatem Polskiego Związku Gimnastycznego.

Szkolenie prowadzi: dr Tomasz Chmielewski – prekursor i praktyk nowego podejścia do zagadnień kształtowania gibkości w gimnastyce i tańcu. Współpracuje z Kadrą Narodową w gimnastyce artystycznej, szkołami baletowymi oraz indywidualnie z zawodnikami wielu dyscyplin.

Jacek Wodyk – wieloletni zawodnik kadry Polski w skokach na ścieżce, srebrny i brązowy medalista Mistrzostw Europy seniorów. Obecnie trener Kadry Polski Kobiet (Juniorek) w gimnastyce sportowej w Centralnym Ośrodku Szkolenia w Zabrzu Trener Szkoły Mistrzostwa Sportowego (KS Iskra Zabrze) w Zabrzu i w Pałacu Młodzieży w Katowicach. Trener klasy II sportowej, Instruktor Fitness i nowoczesnych form gimnastycznych.

Uczestnicy
Trenerzy, instruktorzy, zawodnicy gimnastyki sportowej, akrobatyki sportowej, nauczyciele wychowania fizycznego. Od uczestników oczekujemy aktywnego udziału oraz podstawowej wiedzy z zakresu anatomii.

Cel szkolenia
…przesuwamy granice, obalamy mity – to co należy wiedzieć i to czego nie wypada nie wiedzieć. Nie ma pytań bez odpowiedzi.

Celem rozgrzewki jest przygotowanie zawodnika do podjęcia obciążeń związanych z treningiem lub startem w zawodach. Zmiany zachodzące w organizmie muszą objąć nie tylko podniesienie temperatury mięśni, poprawienie zakresów ruchów, lecz także szereg procesów „wspomagających” – optymalizację wytwarzania i wykorzystania energii, podniesienie umiejętności koncentracji i szybkości reakcji… Często rozgrzewka jest jedynym momentem codziennych treningów pozwalającym na włączenie elementów treningu siłowego czy wydolnościowego. Tak rozumiana rozgrzewka musi cechować się zmiennością bodźców treningowych, która warunkuje optymalny rozwój motoryki.
Rozgrzewka przedtreningowa to również czas na eksperymenty: nowe ćwiczenia, zmiany tempa, obciążenia. Rozgrzewka przedstartowa to rytuał – wyuczona, powtarzalna, przygotowana pod okiem Trenera, wykonywana w sytuacji zwiększonej ekspozycji na stres, doprowadzająca narząd ruchu i układ nerwowy do optymalnej sprawności.
Jaka jest więc najgorsza rozgrzewka? Bez wątpienia taka, która nie rozgrzewa – za słaba, za krótka, nie obejmująca kluczowych dla specyfiki dyscypliny grup mięśni, nie skorelowana z częścią techniczną treningu.
O tym wszystkim chcemy powiedzieć w ciągu 2 dni warsztatów. Nie uda się uciec od nudnej teorii, ale większość czasu to zajęcia praktyczne, dzielenie się doświadczeniami i obserwacjami z codziennej pracy.
W sposób praktyczny przedstawimy różne koncepcje początku treningu, wskazując najczęstsze błędy i możliwości ich korekty. Zaprezentujemy m.in. ćwiczenia siłowe i wydolnościowe oraz rozgrzewkę z wykorzystaniem skakanek, gum, piłek i ćwiczenia na niestabilnych podłożach. Ze względu na specyfikę dyscypliny duży nacisk zostanie położony na mobility obręczy barkowej wraz z budowaniem dynamicznej stabilizacji tej okolicy.

Program szkolenia

1. Dlaczego się rozgrzewamy – zmiany zachodzące w organizmie w poszczególnych fazach rozgrzewki:
– układ krążenia
– narząd ruchu
– układ nerwowy i narządy zmysłu

2. Specyfika grup wiekowych – z czego wynika i jak sobie z nią radzić?
– gry i zabawy „rozgrzewkowe”
– skutki długotrwałego przebywania w pozycji siedzącej i jego wpływ na trening, propozycje ćwiczeń korygujących postawę
– rozwój umiejętności ruchowych a dobór ćwiczeń

3. Jaka rozgrzewka taki trening – skutki nieefektywnej rozgrzewki
– biomechanika ruchu – dlaczego ją lekceważymy podczas rozgrzewki?
– rozgrzewka jest „za słaba” – budowa mięśni i ich funkcja a dobór ćwiczeń „rozgrzewkowych”
– jak bardzo możemy zmęczyć Zawodnika, żeby go nie zamęczyć
– niedobór energii, odwodnienie – wpływ żywienia, suplementacji i nawadniania na efektywność rozgrzewki

4. Fazy rozgrzewki
– rozgrzewka ogólna
– rozgrzewka specjalistyczna
– rozgrzewka przedtreningowa / rozgrzewka przedstartowa

5. Mobility vs stretching – plusy dodatnie i plusy ujemne zwiększenia zakresów ruchu
– SMR (self myofascial release) – roler, piłki
– rozciąganie statyczne, rozciągnie dynamiczne, rotacje stawów
– staw biodrowy / staw barkowy – specyfika dyscypliny
– przygotowanie do „overhead work” (mobility dla kręgosłupa piersiowego)

6. Pomoce treningowe
– skakanki – jak kształtować siłę, moc i wytrzymałość
– gumy, obciążniki, piłki
– kettlebells, worki bułgarskie
– przyrządy „cyrkowe” – praca na niestabilnych podłożach

7. Rozgrzewka Zawodnika po kontuzji
8. Rozgrzewka- ogólnorozwojowa- wszystkie pozycje kształtujące prawidłowa postawę.
9.Gry i zabawy w formie rozgrzewki dla dzieci. ( koordynacja)
10. Gry i zabawy- budowaniu siły wytrzymałościowej.
11. Budowanie fizycznego przygotowania w gimnastyce sportowej. Przewroty w tył i w przód jako przyszłość dalszego etapu rozwoju.
12. Rozgrzewka – budowanie kondycji Nóg. Przykłady skoczność, prawidłowe lądowania – jak kształtować prawidłowe lądowanie ?
13. Prawidłowa pozycja ciała w Stanie na RR jako przyszłość w gimnastyce sportowej.

Podczas części praktycznej ćwiczenia i przykładowe propozycje rozgrzewki będą pokazywane na zawodnikach.

Zapisy: https://www.wcsg.pl/szkolenia

Komentarze są wyłączone.